♥ LOVE

♥ Ögonkräm

Publicerad 2012-09-26 21:30:00 i ♥ LOVE,

Ett område i ansiktet där vi först upplever små fina linjer är runt ögonen. De senaste två åren har jag själv börjat ana små linjer ut med kanterna. Huden kring ögonen är mycket tunnare än den övriga huden i ansiktet, allt från 3 till tio gånger så tunn. (det ser olika ut på olika personer, men betydligt tunnare är den alltid) Att börja med ögonkräm tycker jag man kan göra i tjugoårsåldern för att hålla huden spänstig längre och hindra den från att torka ut. Det är i tjugoårsåldern som åldringsprocessen börjar ske i huden även om det inte syns tydligt förrän runt trettio. Förebyggande produkter i form av mycket fukt kan man med gott samvete börja med i tjugoårsåldern.

Något jag tycker fler borde tänka på är att vara försiktig när man tvättar av sitt smink så man inte gnuggar och sliter i huden. Jag försöker alltid undvika vattenfasta mascaror och ögonskuggor som sitter för hårt, då de oftast är lite svårare att tvätta bort och det kan skada den tunna huden. Tar man i lite för hårt så riskerar man att ha sönder kapillärer under den tunna huden, vilket orsakar svullnad, småskador och missfärgning.

När du väljer ut en ögonkräm välj då en gel om du lätt blir påsig och svullen. Är du mer torr, välj då hellre en kräm runt ögonen. För att lyxa till det lite extra kan du använda ett serum under. Min favorit ögonkräm ska jag visa er i morgon :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela